tisdag 7 november 2017

Frostigt idag

Inlägget visas i samarbete med Omlet
Hej igen!

Idag är det soligt men kallt ute. Hönorna såg lite förvånade ut när de tassade ut i morse. Det prasslade om fötterna när de sprang omkring på gräsmattan. Brrrr!

Det är säkert inte jätteroligt att vara höna den här årstiden, men jag tror att våra hönor har det ovanligt bra ändå, nybyggt, rent och fint och framför allt - varmt! Jag har hört många som säger att hönor inte behöver ha så varmt på vintern, och så är det säkert, men vi vill ändå att de ska ha en skaplig temperatur inomhus. Och så väljer de själva om de vill gå ut eller inte. Just nu står dörren öppen och de kan gå fritt i trädgården om de vill, men jag ser ingen. Gissar att de har valt att stanna inne istället.



Våra fina dvärgkochin! Bulliga små fluffrumpor som knatar runt i trädgården.



Vi har en ny vattenbehållare från Omlet, så himla nöjd med den! Jag har letat länge efter en snygg och praktisk vattenbehållare, och äntligen har jag hittat en! Den här har ett rör som sitter fast i fatet, och där häller man vattnet, trär på "huven" och kan sedan bära iväg med den till hönshuset. Avsevärt mycket enklare än de hopplösa i plast som man helst ska bära upp och ner (äntligen slut på nedskvätta kläder på väg till hönshuset!) Och sist men inte minst - vansinnigt mycket snyggare!!


Metall känns också mer hållbart än plast, vilket ju är en fördel.



Lilla pärlan var så fin i morse till den gnistrande frosten.
Önskar alla en fin dag!

Kram
a

2 kommentarer:

Maria at inredningsvis sa...

Men AWWWW vad söta hönor :) så mulliga liksom och nä jag hoppas snön håller sig borta gillar inte vinter alls.

Ha en fin vecka!

LOVE Maria på Inredningsvis

Annas hjärtan sa...

Hej Maria! Visst är hönorna söta?! De känner nog som du gör inför snön och hoppas att den håller sig borta lite till. Själv är jag kluven. Det blir ju så mycket ljusare! Må så gott, kram Anna