lördag 3 juni 2017

Liljekonvalj

Hej!

Den här veckan har verkligen rusat på i turbofart! Det är fortfarande en omställning med åtta hönor och en tupp i trädgården, men vi landar mer och mer. Snart vågar vi nog släppa ut dem fritt, vad jag har läst mig till så är det bra om de är på sin hemmaplan de första två veckorna så att de känner sig hemma där först, innan man släpper ut dem på nya marker.
Jag är inte säker på om vi vågar släppa ut silkeshönorna, de är så små så små, och vi har fäst oss så otroligt vid dem. Vår baksida är ganska stor och öppen, och det känns som en perfekt landningsbana för en rovfågel... Ska fila på det och se om vi kan hitta ett extra hägn där de kan vara, åtminstone till att börja med. Kochinhönorna känns mer robusta och håller ihop som en flock, vilket skapar trygghet.

De är - precis som alla andra i den här familjen (utom pappan) petiga som 17 med maten. Det där med att hönor äter allting stämmer då verkligen inte på dessa! Läste att de skulle älska melon, vindruvor, äpple och annat gott men nej, de fnyser och sprätter bara åt det. Hittills är majs det bästa (oj vilken fart det blir på dem då!) Solrosfrön och spaghetti är också poppis.




Idag var jag och tjejerna på en liten promenad och plockade liljekonvalj. Mmmm, vilken doft! Det luktar som i min mormors torp, där luktade alltid syrén och liljekonvalj.

Om en vecka ska vi på bröllop också, och vi är inte riktigt färdiga med varken kläder eller present. Det får bli en sväng till affären någon dag tror jag bestämt!

Nu, lördagsmys!

Ha en fin kväl!

Kram
a

Inga kommentarer: