tisdag 4 april 2017

Granolarecept

Hej!

Så härligt att ljuset börjar komma tillbaka igen! Här i min stad så har all snö smält, och igår var vi ute och jobbade en stund i trädgården. Vi klippte ner all lavendel, pioner och alla rosor (trots att man väl ska vänta till "björkarna har musöron" - hoppas att vi inte hade ihjäl dem nu. Men det såg så risigt och brunt ut så det gick inte att låta bli)




Härliga tulpaner, och i bakgrunden skymtar däckstolarna. Härligt att sitta där och mysa i solen! Tänk vilken mysig tid vi har framför oss!




Mysfrukost. Jag är ju ingen frukostmänniska egentligen, men det här tycker jag är riktigt gott. Apelsinjuice är en personlig favorit, och nu har jag också börjat göra egen granola som jag tänkt dela med mig receptet av. Den skymtar i skålen till vänster :-)
Receptet har jag hämtat från tidningen Lantliv.



G R A N O L A

5 dl havregryn, eller en blandning av olika grynsorter
1 dl hasselnötter
1 dl sötmandel
1 dl pumpafrön
2 msk rapsolja
3 msk flytande honung
1 tsk mortlade kardemummafrön
1 tsk äkta vaniljpulver
2 dl torkade bär, t ex gojibär, tranbär eller blåbär
1,5 dl kokoschips

1. Blanda grynen och nötterna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

2. Rosta dem i 150 grader i ca 30 minuter tills gynen fått fin färg. Ta ut plåten, höj värmen till 175 grader. Blanda olja, honung och kryddor och krama in det i gryn och nötblandningen när den svalnat något. Rosta blandningen ca 10 minuter till. Strössla över kokos och låt plåten vara inne någon minut till, men akta så att det inte blir bränt. Blanda med de torkade bären.. Förvara i burk med tättslutande lock. Servera gärna tillsammans med färska bär.

Lycka till!
Kram
a

Inga kommentarer: