tisdag 20 december 2011

Gubbar och gummor!

Ingen julstämning utan pepparkaksbak! Mina tre sockerbagare var såklart duktiga hjälpredor. P ville hellre spela Flight ctrl, nåt spel där man landar flygplan. Men till slut kom faktiskt han också och hjälpte till så hela ligan blev samlad. Hade köpt hem bil och tågformar som frestade honom :-)


Minsta pepparkaksgumman hade talang för det där med att baka peppisar, fast det var första gången så hade hon full koll på vad man skulle göra. Äta deg t.ex.


P var med och bakade en stund. Annars är han himla skeptisk mot allt som är gott och äter varken glass, godis eller fikabröd förutom kanelbullar.


Systrarna tyckte att degen var supergod!


Glader!


Gullungar!


Den där lilla fialottan har bus i blicken för jämnan! Rymde med degen gjorde hon också och tänkte sätta sig och ha lite mysigt i soffan...


Mmmm. Lite mer deg!


Mitt i bakandet så kom självaste tomten och gick runt huset med lykta och allt! Tog inga kort på det dock, för det var för mörkt. Väldigt uppskattat av barnen var det!


Just idag så upptäckte min storflicka att hon har en lös tand, den allra första! Först blev hon alldeles förskräckt och gråtfärdig trots att hon väntat och längtat lite med skräckblandad förtjusning. Men det gick fort över och blev bara spännande och skoj.


...och just idag så fick jag ett mail med en fråga som jag ska fundra lite på. En julhemlis!

Gott luktar det i huset också, dels pepparkakor förstås och sedan håller M på att koka ekologisk apelsinmarmelad till fröknarna på förskolan. Hoppas den blir lika god som sist!

Pussåkramheladan!

Inga kommentarer: