fredag 26 augusti 2011

Värk i mammahjärtat...

...fick jag när jag skulle lämna lilla L på dagis idag. Gick ifrån första gången igår och det var en jobbig dag för då grät både hon och brorsan. Fick sitta i personalrummet och kunde inte låta bli att kika ut över gården och ser Philip gång på gång i fröknarnas knä (ingen skugga över dem alltså, tvärsom, de tar bra hand om honom!) och till slut gick det inte längre utan jag blev hämtad. Lillasyster däremot hade varit nöjd och glad nästan hela tiden och det känns förstås skönt. Men det känns ändå bara fel att lämna barnen när de är ledsna, känns som att både P och L är för små. P har ju varit där länge och behöver förstås stimulansen av andra barn, och det gör L också mer och mer. Men jag önskar ändå att jag kunde varit hemma längre... 

Jag och E funderade fram och tillbaka för ett par år sedan om vi skulle ha skippat dagis och bara varit hemma och gått till öppna förskolan och setts och gjort aktiviteter dagligen, typ lekparker osv, men det svåra är ju att inga andra jämnåriga barn (utom våra då, om det blivit av) är hemma. Och dagis är ju jättebra alltså! Dessutom är ju föräldraledigheten slut så det är inget att göra åt. På måndag skriver jag in mig hos arbetsförmedlingen, har ringt återbud till skolan, det blir för mycket att plugga på heltid med tre små barn. Jag ser ju redan hur L's näsa börjar rinna lite smått och vet precis hur det kommer bli sen (utan att låta pessimistisk alltså, mer realistisk) och man missar ju en hel del när man är hemma med sjuka barn. Om pluggandet skulle funkat skulle man ju ha fått lägga upp det som ett heltidsjobb, att man lämnar barnen mellan åtta och fyra och pluggar däremellan. Men jag tycker det blir för långa dagar för dem att vara borta. Så nu får det bli såhär och det blir säkert bra!



I och med att föräldraledigheten lider mot sitt slut så har jag och E mindre tid att ses och sy, så vi har sytt upp lite vimplar som vi säljer. Priset är som tidigare 130:- per meter och de flesta är två meter långa. Som tidigare går det förstås att beställa om man har speciella önskemål men det kan ta längre tid.

Nu ska jag ringa dagis och höra hur det går för min lillskrutta!

Pussåkramheladan!

1 kommentar:

Ullisen sa...

Det kommer bli jättebra Anna, som mor så känner man bäst vad som funkar för familjen det är jag alldeles säker på! Håller tummarna för att det kommer bli perfekt så här med! Kraaaam!