tisdag 13 juli 2010

Leila mitt eget kök! På kvällarna när jag är uppe och pysslar, stryker och plockar undan, så tittar jag med ett öga på Leila bakar. Mmm! I ett flygande fläng och i ett charmigt kök rör hon ihop än det ena än det andra och det andra godare än det tredje osv. Favoriten just nu är Muffinsmaffian, jag vet inte hur många gånger jag (och Thilda) sett det avsnittet. Muffins med dumlekola, med smultron, med polly... Sedan ropar hon in ett gäng barn som får komma och smaka. Köket är ju ett kapitel för sig, charmigt med blandade stilar, flaskor, fat och burkar. Jag blev så inspirerad så jag bakade ett gäng muffins, eller cupcakes, i söndags. Min farmor som fyllde 90 år i våras skulle komma på besök och jag tänkte slå på stort. Valde fel recept och fick stenhårda klumpar som jäste ut som båtar. Barkbåtar. Skyller på att det glutenfria mjölet inte är speciellt stabilt. Lite lynnigt nästan. Vissa gånger är det snällt och fogligt, medan andra är det som att det är uppfunnet endast för att bråka med mig. Men innan sommaren är över ska jag bli en Leila i mitt eget kök! Baske mig! Jag börjar här och nu :-) Jag har nämligen fått något jag trånat efter länge - en Kitchen Aid! Jag fyller 30 i slutet på sommaren och det här är en för tidig present. Fick välja färg själv och funderade länge på om jag skulle välja en rosa eller någon annan skojig färg. Men så fick förnuftet tala och det blev en vit. Snälla mamma har hjälpt mig fixa Linnahs matburkar. I den prickiga förvararas hennes mjölkfria tillägg och i den blårutiga har vi hennes extrakalorier som vi blandar i maten. Den som behövde det ändå! Extra kalorier liksom. Hahaha. Är vi släkt?? ;-) Linnah - du och jag ska titta på Leila tillsammans och sen ska vi baka så det står härliga till! Då kan vi använda den blårutiga burken till annat. Småkakor kanske? Pussåkramheladan!

1 kommentar:

Lantliga drömmar sa...

Grattis i förskott och grattis till din Kitchen Aid. Har en själv och bara älskar den ! Nilla