fredag 2 januari 2009

Bara ett barn hemma! Usch vad konstigt det var att vakna utan Thilda bredvid sig! Hon var nämligen mycket bestämd om att sova kvar hos mormor och morfar igår. Ringde nyss för att kolla läget, men hon hade inte tid att prata.
Snyft. Ägnar mig istället helhjärtat åt den här lille killen. Fast han är mer intresserad av att gnaga på vedlådan än att umgås med mig. Bra betyg man får av sina barn, haha. M är ute och går med vovven, och sedan ska det ske - det som vi väntat på sedan vi flyttade in i huset 2001. Han ska sätta upp ett lamputtag i Thildas rum! Det finns alltså ingen taklampa där inne och har aldrig funnits någon. Vi var nämligen så fåfänga att vi tyckte att ett plastigt uttag förstörde det fina pärlsponttaket. Så det estetiska gick före det praktiska, och det har vi ångrat många gånger. Den här mörka årstiden går det att leka där inne mellan 10-14 kanske. Så T protesterade häromdagen och sa till pappa att han måste sätta en lampa i hennes tak. Bra nu när barnen är så stora att de kan säga det själva så man själv slipper, hihi. Apropå att säga saker så har T gjort några riktiga höjdare nu under veckan. När vi var på Ikea i Barkarby så pekade hon på en tjej vid bordet bredvid som hade illrött färgat hår och utbrister -TITTA MAMMA, VILKET FULT HÅR!!!!
Jag försökte finna mig snabbt och hyscha lite och förklara att sådär får man inte säga.
-VARFÖR FÅR MAN INTE PRATA FÖR?? Viskar lite diskret att man får prata, men man får inte peka och säga såna där saker för flickan med håret kan bli ledsen.
-MEN DET ÄR JU FULT!! Hm. Likaså på nyårsafton satt vi samlade i soffan hos mina föräldrar. Då kommer lilla Thilda, dagen till ära iförd rosa prinsessklänning med prickar, och muttrar lite. Till slut tyckte jag mig höra vad hon sa och blev så häpen att jag frågade vad hon sa varpå hon svarade
-VA FAAAN! Gästerna fick fullt sjå att hålla sig för skratt, och M skyndade sig att säga: -Men Thilda! Sådär får man inte säga, tänk om tomten hör dig, då får du inga julklappar! Thilda kontrar med - Jag struntar i julklappar, jag MÅSTE säga FAAAN! En annan höjdare var när vi hälsade på M's syster. Hennes man är kock och lagar alltid supergod mat, denna kväll bjöds det på lasagne men Thida ville gå från bordet. Hade hoppats att hon självmant skulle tacka för maten, men så blev det inte, så jag försökte med det traditionella "Vad säger man när man ätit färdigt?" och då säger den lilla donnan "Det var äckligt!" Det är rart med barn! Kramkram!

Inga kommentarer: